Rodina

Ktorým zlozvykom sa vyvarovať pri používaní spojky v aute?

Spojka je pre mnohých začínajúcich vodičov nočnou morou. Pre rozbeh a jazdu je zvládnutie práce s ňou absolútnou nevyhnutnosťou (samozrejme ak nemáte auto s automatickou prevodovkou). Ale aj skúsení vodiči robia často pri jazde chyby, ktoré im síce nebránia v jazde, ale rozhodne neprispievajú k životnosti spojky.

Pozor na preskakovanie prevodových stupňov

Ak chcete vedieť, akým zlozvykom sa pri jazde na aute s manuálnou prevodovkou vyvarovať, aby ste neúmerne často nemuseli v predajni so Škoda autodielmi kupovať súčasti spojkového ústrojenstva, je tento článok presne pre vás. No schválne, čo z nasledujúceho robíte aj vy?

Začnime preskakovaním prevodových stupňov. To vie (ale aj nemusí) spojke uškodiť. Záleží od rýchlosti vozidla a otáčok motora. Sú teda situácie, keď to spojke škodí, ale zároveň sú aj situácie, keď jej to vôbec nevadí.

Určite nie je dobré napríklad pri rýchlosti 60 km/h na štvrtom prevodom stupni tam zrazu „hodiť“ dvojku. Opisovať všetky situácie, kedy je vynechávanie prevodových stupňov zlé a kedy dobré, by bolo na dlho, takže ak ešte nemáte so šoférovaním dostatok skúseností, radšej sa tomu vyvarujte. Mimochodom, pri podraďovaní pozor aj pri zmene prevodového stupňa o jeden, aby ste nepodradili pri vyššej rýchlosti ako je vhodné.

Ako štartujete? A čo robíte pri státí v kopci?

Ďalším zlozvykom je vyšliapnutie spojky pri štartovaní. A opäť ide o nie úplne jednoznačnú vec. Pri starších vozidlách bol takýto postup odporúčaný, niektoré vozidlá napríklad ani nenaštartujú bez toho, aby ste mali vyšliapnutú spojku. V podstate išlo o to, aby sa pri štarte „uľavilo“ štartéru, ktorý bol napájaný slabým štartovacím prúdom.

V moderných automobiloch je to však skôr na škodu. Štartéry už podobné problémy nezdieľajú a tým pádom nie je dôvod nadmerne zaťažovať axiálne ložiská kľukového hriadeľa tým, že vyšliapnete spojku pri štartovaní. Ak to teda vaše auto umožňuje, štartujte bez spojky.

A na záver tu máme ešte používanie spojky namiesto ručnej brzdy. Ako? Veľa vodičov pri zastavení v kopci popustí spojku do záberu, aby udržiavala auto na mieste. Ak chcete predčasne zničiť spojku, je to ten najlepší spôsob. Na státie v kopci vždy používajte (ručnú) brzdu!

Zdroj obrázka:

Autor: Pixel-Shot / Shutterstock.com